Her har vi samlet de vanligste spørsmålene rundt tjenesten.

Hva koster tjenesten og hvordan betaler jeg?

Tjenesten koster 29,- kroner per måned fra 1. juni 2010.

Betaling skjer med kredittkort eller SMS. For å betale må du logge inn på www.mailia.no/webmail/ og gå til Innstillinger -> Betaling. Alle kjøp er løpende abonnement med automatisk fornyelse. Du vil bli belastet på nytt ved periodens slutt inntill du selv velger å avslutte abonnementet.

Det er ikke mulig å betale med faktura.

Må jeg endre innstillinger i e-postprogrammet mitt?

Nei. Dersom du har brukt e-post fra Start.no kan du la alt være som det har vært, og det vil fungere videre. Brukernavet, passordet, e-postadressen og andre innstillinger vil fortsette å være det samme som tidligere.

Hva skal jeg bruke som 'Server for utgående e-post'?

Du kan benytte smtp.mailia.no som ’server for utgående e-post’. Kryss av for ‘Serveren krever godkjenning av brukernavn og passord’.

Enkelte internettleverandører sperrer trafikk mot standard porter for avlevering av e-post. Hvis du får problemer med dette kan du forsøke å sette opp port 587 istedenfor port 25.

Hvordan endrer jeg glemt passord?

Om du har glemt eller mistet ditt passord kan du enkelt bytte dette med hjelp av din mobil telefon. Gå inn på www.mailia.no/webmail og trykk på “Glemt passord”.

Skriv så inn ditt telefonnummer og du vil mottat en SMS med en engangskode. Engangskode fylles inn sammen med nytt passord på neste side.

Endringen trår i kraft med en gang.

Husk også at du eventuelt må bytte passord i konto-oppsett i din e-postklient, om du bruker dette.

Kan jeg beholde de aliasene jeg har hatt hos Start.no?

Ja, du vil beholde e-postadressen og de aliasene du har hatt knyttet til din konto hos Start.no, men det vil ikke være mulig å opprette nye alias.

Er det noen begrensning på størrelsen på e-post?

Ja, du kan ikke motta e-post som er større enn 10 MB.

Er det mulig å ha flere kontoer?

Nei, det er kun mulig å ha én e-postkonto per mobiltelefonabonnement.

Jeg har ikke mobiltelefon, så jeg kan ikke verifisere noe nummer.

Beklager, men vi må ha et mobilnummer å verifisere kontoen mot. Årsaken er at vi trenger et nummer å kunne sende passordet til dersom du har glemt passordet ditt.

Dersom du ikke har egen mobiltelefon anbefaler vi at du benytter en mobiltelefon i familien.

Hva skal jeg bruke som 'Server for innkommende e-post' i Outlook?

Du kan benytte imap.start.no eller pop.start.no som ’server for innkommende e-post’.

Hvordan avslutter jeg start.no-adressen min?

Hvis du ikke har betalt, vil kontoen din automatisk avsluttes.

Hvis du har et løpende abonnement du vil avslutte:

Vil mine kontakter/adressebok bli overført til den nye tjenesten?

Dine kontakter/adressebok i webmailen vil bli overført til den nye tjenesten.

Jeg har fått en merkelig e-post fra START.NO WEB MAIL SUPPORT TEAM

Denne e-posten er ikke fra oss. Den er et forsøk på å lure fra deg ditt brukernavn og passord. Ikke svar på e-posten. Oppgi aldri passordet ditt til noen.

Kan jeg få satt opp vidersending av start.no-adressen min?

Du kan ikke få satt opp vidersending av start.no-adressen din. Hvis du ikke foretar deg noe, vil adressen ta imot e-post frem til 1. juli 2010. Etter dette vil det genereres en ‘user unknown’- feilmelding om noen forsøker å sende e-post til deg. Det vil ikke være mulig å logge inn og hente epost etter 1. juni, med mindre du har betalt.

Hvorfor mottar jeg ikke nye e-poster?

Den vanligste grunnen til at man opplever problemer med at det stopper å komme inn ny e-post, er at mailboxen er fylt helt opp. Da må det slettes gammle e-poster for at det skal bli plass til nye.

Det er også viktig å tømme ’slettet’ mappen, ettersom e-post som ligger der også vil ta opp plass.

Nederst på siden etter du har logget inn har du en oversikt over plassforbruk, ligger denne til 100% må du nok slette litt.


Dersom det er ting du ikke finner svar på her kan ta kontakt med kundeservice på telefon eller e-post.