Kjære kunde!

Enkelte kunder opplever problemer med å sende mail ut (gjelder e-postprogrammer som f.eks. Outlook, Windows mail og Thunderbird). Dette skyldes at vi krever at alle bruker sikker tilkobling (SSL/TLS). Bakgrunnen for dette er at vi ønsker å heve sikkerhetsnivået for våre brukere og unngå problemer med spam. Dette har ingen innvirkning for dere som bruker vår webmail, men hvis du bruker et mailprogram, kan det hande at du må gjøre noen enkle endringer på innstillingene. Les mer nedenfor om hvordan du får inn riktige innstillinger (under «Innstillinger for e-postklienter).


Innstillinger for e-postklienter (f.eks. Outlook):

Innkommende mailserver: imap.mailia.no (eller imap.start.no)
Utgående mailserver: smtp.mailia.no (eller smtp.start.no)

Følgende porter kan benyttes.

Inngående e-post:
POP3: Port 110 over TLS (eller STARTTLS), eller port 995 med SSL.
IMAP: Port 143 over TLS (eller STARTTLS), eller port 993 med SSL.

Utgående e-post:
SMTP: Port 587 over TLS (eller STARTTLS), eller port 465 med SSL.

Kryss av for «server krever godkjenning av brukernavn og passord» (her brukes samme brukernavn og passord som ved innlogging).

Hvordan oppdaterer jeg betalingsinfoen min?
Betaling skjer med kredittkort eller SMS. For å betale må du logge inn på www.mailia.no/webmail/ og gå til Innstillinger -> Betaling. Alle kjøp er løpende abonnement med automatisk fornyelse. Du vil bli belastet på nytt ved periodens slutt inntill du selv velger å avslutte abonnementet.

Jeg ønsker å legge eposten inn på en Ipad eller en telefon – eller en ny PC. Hvordan gjør man det?

Klikk deg inn på Youtube.com og søk på for eksempel: “How to set up email on Iphone 8″ og du vil finne mange gode videoer som guider deg gjennom hvordan du setter opp mail. Innstillingene du må taste inn finner du under her.

Nå som dere har byttet til ny server, må jeg endre innstillinger?

Det skal ikke være nødvendig. Brukernavnet og passordet ditt er samme som tidligere. Om du likevel opplever feil, kan du se over innstilingene som står over her at de stemmer med innstillingene som er lagret hos deg.

Hvordan endrer jeg glemt passord?
Om du har glemt eller mistet ditt passord kan du enkelt bytte dette med hjelp av din mobil telefon. Gå inn på mailia.no/webmail og trykk på “Glemt passord”.

Skriv så inn ditt telefonnummer og du vil mottatt en SMS med en engangskode. Engangskode fylles inn sammen med nytt passord på neste side.

Endringen trår i kraft med en gang.

Husk også at du eventuelt må bytte passord i konto-oppsett i din e-postklient, om du bruker dette.

Jeg har ikke mobiltelefon, så jeg kan ikke verifisere noe nummer.
Beklager, men vi må ha et mobilnummer å verifisere kontoen mot. Årsaken er at vi trenger et nummer å kunne sende passordet til dersom du har glemt passordet ditt.

Dersom du ikke har egen mobiltelefon anbefaler vi at du benytter en mobiltelefon i familien.

Hvordan avslutter jeg start.no-adressen min?
Hvis du ikke har betalt, vil kontoen din automatisk avsluttes.

Hvis du har et løpende abonnement du vil avslutte:

– Logg inn på mailia.no/webmail/
– Gå til Innstillinger -> Betaling.
– Trykk på knappen “STOPP”

Kan jeg få satt opp videresending av start.no-adressen min om jeg avslutter abonnementet?
Du kan ikke få satt opp videresending av start.no-adressen din.


Dersom du har andre spørsmål, kan du kontakte oss på vår chat eller på support@mailia.no.