Ofte stilte spørsmål

Nedenfor finner du ofte stilte spørsmål. Vi anbefaler at du først leser denne siden før du tar kontakt med Support, ettersom man ofte kan finne svaret her.

Merk:

Har din mailkonto blitt stengt pga. manglende betaling? Klikk her for å gjenåpne kontoen.

Hvis du har spørsmål om betaling og abonnement, finner du svar på dette ved å klikke her.

Dette skyldes at din nettleser «husket» passordet ditt, og nå må du taste det inn på nytt for å logge inn.

Hvis du har glemt ditt passord, kan du prøve en av disse guidene (avhengig av hvilken nettleser du benytter):

Dersom dette ikke hjelper, kan du klikke på «Glemt passord» ved innlogging.

Hvis du ikke lenger har tilgang til din mailkonto, skyldes det trolig en av følgende:

  1. At du ikke har riktig passord når du skal logge deg inn på webmailen (feilmelding «Pålogging mislyktes»)
  2. At du har en feil på dine innstillinger i mailprogram eller app på mobil/nettbrett

Se svar nedenfor under «Jeg har glemt mitt passord» og «Jeg bruker et mailprogram eller app, hvilke innstillinger skal jeg benytte?»

For å få nytt passord, kan du klikke på «Glemt passord» på app.mailia.no.

Hvis dette ikke hjelper, må du kontakte vår Support for å få hjelp. Send oss din mailadresse, ditt mobilnummer og informasjon om de siste tre mailene du vet at du har mottatt (avsender, emne, cirka tidspunkt).

Hvis du har problemer med å sende/motta mailer i et mailprogram/app, kan du legge inn disse innstillingene:

Inngående mail:
Vertsnavn: mail.mailia.no
Brukernavn: din@mailadresse.no
Passord: Ditt Mailia-passord

Utgående mail:
Vertsnavn: smtp.mailia.no
Brukernavn: din@mailadresse.no
Passord: Ditt Mailia-passord

Annet:

Server krever godkjenning av brukernavn og passord: Ja
Krev pålogging med sikker passordautentisering (SPA): Nei

Vi anbefaler å bruke IMAP. Ofte er det enkleste å legge inn kontoen på nytt hvis mailen ikke fungerer (sørg for å sikkerhetskopiere eventuelle mailer som kun er lagret lokalt først).

Vi godtar alle vanlige kombinasjoner av porter og sikkerhetstype/krypteringsmetoder, og dette kan du la mailprogrammet velge automatisk. Ellers kan vi anbefale følgende:

– Inngående mail: IMAP port (med SSL/TLS): 993
– Utgående mail: SMTP port (med SSL/TLS): 465

Nedenfor beskrives funksjonalitet som snart kommer på Mailia.

Hvis du mottar uønskede mailer til din mailboks, kan du markere disse som spam:

marker som spam

Knappen har to funksjoner:

  • Flytte mailen til spam;
  • Svartliste avsenderen, slik at fremtidige mailer fra samme avsender vil havne i spam automatisk.

Du kan behandle mailer i «Spam»-mappen på motsatt måte:
Marker som ikke-spam

  • Mailen flyttes til innboksen;
  • Avsenderen hvitlistes, slik at fremtidige mailer ikke lagres blant spam, men i innboksen.

Legg merke til at du kan selv styre dine hvit- og svarlister, ved å klikke på Innstillinger -> Whitelist/Blacklist.

Hvis du får følgende feilmelding: End-of-data rejected: Mailbox is not allowed to send mail, due to spam complaints [FLAGSPAM]:

  • Din konto har trolig blitt brukt til å sende spam, og vi har derfor stengt muligheten til å sende mail fra kontoen.
  • Du må endre ditt passord for å få sending aktivert igjen.
  • Logg inn på webmailen, klikk på «Innstillinger» og deretter «Passord». Endre til et nytt, sterkt og unikt passord (som du ikke benytter i noen andre sammenhenger)
  • Etter at du har endret passord, vil det umiddelbart bli åpnet for sending av mail igjen.

Merk at vi som standard har en grense på 75 utgående mailer per døgn. Ta kontakt dersom dette er for lite for å dekke ditt behov.

Dersom du benytter Outlook for Mac, kan du oppleve problemer med at mailprogrammet automatisk opprettet en lang rekke nye mapper på din mailkonto.

Dette problemet skyldes en feil på Outlook fra Microsoft, og den eneste løsningen for å unngå dette er å slette kontoen fra din Outlook og deretter legge den inn igjen.

Vi kan hjelpe deg med å rydde opp din mailboks når du bekrefter at du har slettet mailkontoen (og lagt den inn på nytt hvis du ønsker).

Merk at det er anbefalt å ta sikkerhetskopi av alle dine mailer før du sletter din mailkonto. Spesielt gjelder dette hvis du benytter POP3 i stedet for IMAP.

Etter at du har slettet og installert kontoen på nytt, vil du få tilgang til de samme mailene som du finner ved å logge inn på webmailen. Sjekk derfor først at alle mailene du trenger ligger der.

Fra webmailen (app.mailia.no) på PC/Mac:

  • For å slette en mail, kan du åpne den og klikke på papirkurv-ikonet oppe til høyre
  • For å slette flere mailer eller slette en mail uten å åpne den, hold ctrl-tasten på tastaturet inne og markér de mailene som skal slettes. Trykk deretter på papirkurv-ikonet eller delete-tasten på tastaturet
  • Du kan også markere flere mailer på rad ved å holde shift-tasten inne

Fra webmailen (app.mailia.no) på mobil/nettbrett:

  • Du kan arkivere mailer ved å swipe (dvs. dra mailene) til høyre i mailboksen
  • Hvis du vil, kan du endre slik at mailene i stedet blir slettet når du swiper til høyre. Dette gjør du ved å klikke på de tre prikkene øverst til høyre og deretter på «Swipe options»
  • Ellers må man åpne mailen før man sletter den ved å trykke på papirkurv-ikonet
  • Hos Mailia får du tilgang til hurtig og god kundeservice på norsk
  • Vi tilbyr en modernisert webmail som egner seg godt for både PC/Mac og samtidig er tilpasset mobil
  • Ikke bekymre deg mer for lagringsplass: Vi tilbyr 15GB lagring for dine mailer og vedlegg
  • Vi tar personvern på alvor, og selger ikke data fra din mailboks eller bruker den til kommersielle formål

Fant du ikke svar på spørsmålet ditt?

Mailia.no benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer